Styrketräning för boxare

boxning

Att träna som en boxare har varit populärt en tid och många träningsklubbar erbjuder klasser med boxningsträning. Boxarna själva tränar inte bara boxningsteknik utan även smidighet och styrka.

Styrkan hos en boxare genererar så klart hårda slag, men starka muskler fungerar också på så vis att boxaren orkar ta emot slag under matchen. Ett väl debatterat område inom boxning har varit styrketräningen, då boxarna har velat utveckla styrka utan att bygga muskler som gör individen otymplig. Ett sätt är att lyfta tungt och med många repetitioner för att åstadkomma styrka utan stora muskler. När man lyfter vikter är det bra att använda sig av handskar då dessa hjälper till att få ett bättre grepp och man minimerar risken att få blåsor.

Att träna styrketräning skapar explosivitet vilket krävs för att boxas. Hos vissa individer finns korta muskelfibrer och dessa har explosiviteten i sig naturligt medan andra har långa muskelfibrer och har lättare att bygga uthållighet. Oavsett vilken typ du är, behövs styrketräning för att lära nervsystemet att så fort som möjligt trigga igång en reaktion i rätt muskelfiber och dessutom koordinera vid rörelse att så många muskelfibrer som möjligt triggas i samma explosiva rörelse.

Vid styrketräning är det viktigt att variera och inte fokusera enbart på en del av kroppen. Även om styrkan först och främst behövs i armar, är det viktigt att balansera och stärka upp hela kroppen. Enklast gör man detta genom att köra ett program som man delar upp på olika dagar så hinner dessutom kroppen vila och läka mellan träningspassen. Som exempel kan pass ett handla om att koncentrera sig på ben och axlar. Pass två kör man bröst, triceps och mage. Pass tre gäller rygg och biceps.

Genom att träna allsidigt utvecklas du som boxare och blir fysiskt starkare, ökar din kondition, blir snabbare, ökar din självdiciplin, får bättre uthållighet och flexibilitet.