Konditionsträning för boxare

Det är mycket viktigt att ha bra kondition som boxare. Alla har vi ju sett matcher där en eller båda sidor börjar flämta lite väl tidigt in i matchen och håller fast i varandra så pass ofta och länge att domaren upprepade gånger måste sära på dem för att matchen ska kunna fortsätta.

Mjölksyran i armarna sätter väldigt tydliga gränser på hur länge man kan veva på och fortfarande kunna ha kraft i slagen. Boxningsträning är i sig en form av konditionsträning och inget som ska undervärderas, och medan det kan vara mycket stor skillnad mellan konditionen i ringen och konditionen ute på en löprunda, kan många fortfarande få mycket utav att träna upp konditionen specifikt utanför ringen.

Löpning och cykling är båda väldigt vanliga former av konditionsträning som många faller tillbaka på, och båda kan ge bra resultat. Har man dock problem med knäna är cyklingen att föredra. Det behöver inte vara dyrt med en cykel att köra konditionsträning med. Titta in på en sajt som Cykelkraft och används deras verktyg ”cykelväljaren” för att hitta något som passar bäst.

En klassiker som ofta används av boxare är så klart hopprep. Detta är något som alla boxare är bekant med, men det är inte alla som inkluderar hopprep som en del av träningen idag. Det finns dock fortfarande bra anledningar till att göra detta. Något som boxningstränaren Ross Enamait går in i detalj på på sajten Ross Boxing.

Som med så mycket annat träning för sporter gäller det att försöka få träningen att efterlikna utövningen av sporten så mycket som möjligt. Och det gäller allt från rörelserna till hastigheten och intensiteten. Det är en av anledningarna till varför hopprep är så effektivt för boxare. Det hjälper en att hålla igång fotarbetet kontinuerligt.

Så oavsett vilken form av konditionsträning man föredrar är det alltid rekommenderat att träna på ett sådant vis att det efterliknar sporten så mycket som möjligt. Naturligtvis kommer även ens individuella stil att kunna spela en roll i detta, men det är ju då upp till var och en att identifiera och anpassa så väl de bara kan.

Kom slutligen ihåg att träningen blir det man gör den till. När man kan hålla på med något utan att riktigt bli trött är det ett tecken på att man måste trappa upp intensiteten. Genom att alltid pusha sig själv att bli snäppet bättre kommer man att se långsiktiga resultat.